תנ"ך על הפרק - תהילים צז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים צז

664 / 929
היום

הפרק

יְהוָ֣ה מָ֭לָךְ תָּגֵ֣ל הָאָ֑רֶץ יִ֝שְׂמְח֗וּ אִיִּ֥ים רַבִּֽים׃עָנָ֣ן וַעֲרָפֶ֣ל סְבִיבָ֑יו צֶ֥דֶק וּ֝מִשְׁפָּ֗ט מְכ֣וֹן כִּסְאֽוֹ׃אֵ֭שׁ לְפָנָ֣יו תֵּלֵ֑ךְ וּתְלַהֵ֖ט סָבִ֣יב צָרָֽיו׃הֵאִ֣ירוּ בְרָקָ֣יו תֵּבֵ֑ל רָאֲתָ֖ה וַתָּחֵ֣ל הָאָֽרֶץ׃הָרִ֗ים כַּדּוֹנַ֗ג נָ֭מַסּוּ מִלִּפְנֵ֣י יְהוָ֑ה מִ֝לִּפְנֵ֗י אֲד֣וֹן כָּל־הָאָֽרֶץ׃הִגִּ֣ידוּ הַשָּׁמַ֣יִם צִדְק֑וֹ וְרָא֖וּ כָל־הָעַמִּ֣ים כְּבוֹדֽוֹ׃יֵבֹ֤שׁוּ ׀ כָּל־עֹ֬בְדֵי פֶ֗סֶל הַמִּֽתְהַלְלִ֥ים בָּאֱלִילִ֑ים הִשְׁתַּחֲווּ־ל֝וֹ כָּל־אֱלֹהִֽים׃שָׁמְעָ֬ה וַתִּשְׂמַ֨ח ׀ צִיּ֗וֹן וַ֭תָּגֵלְנָה בְּנ֣וֹת יְהוּדָ֑ה לְמַ֖עַן מִשְׁפָּטֶ֣יךָ יְהוָֽה׃כִּֽי־אַתָּ֤ה יְהוָ֗ה עֶלְי֥וֹן עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ מְאֹ֥ד נַ֝עֲלֵ֗יתָ עַל־כָּל־אֱלֹהִֽים׃אֹהֲבֵ֥י יְהוָ֗ה שִׂנְא֫וּ רָ֥ע שֹׁ֭מֵר נַפְשׁ֣וֹת חֲסִידָ֑יו מִיַּ֥ד רְ֝שָׁעִ֗ים יַצִּילֵֽם׃א֭וֹר זָרֻ֣עַ לַצַּדִּ֑יק וּֽלְיִשְׁרֵי־לֵ֥ב שִׂמְחָֽה׃שִׂמְח֣וּ צַ֭דִּיקִים בַּֽיהוָ֑ה וְ֝הוֹד֗וּ לְזֵ֣כֶר קָדְשֽׁוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ה' מלך תגל הארץ. פירש"י ז"ל בנוטלו המלוכה מעמלק ומזרעו תגל הארץ זהו שאמר יחזקאל כשמוח כל הארץ שמחה אעשה לך עכ"ל ולפי דבריו אתי שפיר דאז במחיית זכר עמלק יהיה שמו יתברך וכסאו שלמים. והיינו דקאמר ה' מלך דשמו שלם צדק ומשפט מכון כסאו דכסאו שלם:אש לפניו תלך. והכתובים הבאים פירשם רש"י ז"ל על מלחמת גוג ומגוג ע"ש בפרטות:אור זרוע לצדיק וכו'. אפשר במ"ש רבינו אפרים ז"ל דהקב"ה זורע התורה והוא על דרך שאמרו רז"ל בשוחר טוב דזורע המצות והרב מהר"ר יוסף דוד ז"ל הוכיח במישור על פי הדין דהפירות היוצאות מהמצות אינו חייב הקב"ה לתתם לבעלי המצות ע"ש וה"ה בפירות התורה ואמטו להכי אתא קרא לומר אור זרוע שזורע הקב"ה התורה שנקראת אור כמ"ש רבינו אפרים ז"ל בפסוק זה והגם דמן הדין אינו זוכה בפירות מ"מ בחסד ה' הוא לצדיק וזוכה בפירות. א"נ הצדיק אם מכוין בזיווגו לש"ש ואם זכה לאשה כשרה דגם היא מטהרת רעיוניה זוכים לזרע ברך ה' וז"ש אור זרוע לצדיק ולישרי לב איש ואשה שזכו שמחה שזכו לזרע קדש. א"נ במ"ש רב יוסף פרק היה נוטל בין בעידנא דעסיק בה בין בעידנא דלא עסיק בה תורה אגוני מגנא אצולי מצלא וכבר כתבתי בכמה דוכתי דראיתי בילקוט כ"י על פרשיות המועדים דמייתי סברת רב יוסף בלשון שנו רבותינו וקאמר שם דדואג ואחיתופל לא הוו עסקי לשמה דהוא מאי דפריך רבא על רב יוסף בש"ס ומכח זה פליג ארב יוסף ובילקוט הנזכר משני שפיר גם כתבנו בכמה מקומות משם הרב החסיד מהר"ר אברהם הלוי ברוכים דמי שהוא עניו אין ס"מ שולט בו ומקרוב ראיתי שכן כתבו משם רבינו האר"י זצ"ל ומהש"ס סוף פרק כיסוי הדם מוכח דישרים נקראים הענוים. וז"ש אור שהיא התורה זרוע לצדיק שלומד לשמה דתדיר הוא זרוע להצילו ולהגן עליו ולישרי לב שהם ענוים שמחה שהיא השכינה עמהם דהעניו מרכבה לשכינה ואין רשות לסט"א לשלוט בו. א"נ במ"ש דר' עקיבא יצא מסיסרא והקשה הרב מגן אברהם ז"ל בספר זית רענן משם גדול אחד דר' עקיבא ס"ל דגוי הבא על בת ישראל הולד ממזר ובאמת שהיא קושיא חזקה ומה שתירץ הרב שם אינו מספיק. ואני בעניי ראיתי להרב מהר"י דוד ז"ל בספר צמח דוד שהביא משם רבינו האר"י ז"ל דנזדמנה שידה בין רגלי יעל ושכב עם השידה דוקא ויעל מחצה וחלפה רקתו להוציא ניצוצות הקדושה שבראשו ומאלו הניצוצות שבראשו יצא ר' עקיבא זהת"ד בקצור והני מילי קילורית לעין לישב הכתוב דכתיב בין רגליה כרע נפל שכב וארז"ל ז' בעילות וכו' וארז"ל בשמיכה שמי מעיד עליה שלא נגע בה ונראין הדברים סתרא"י נינהו ועל פי אמרי קדוש נחה שקטה האר"ש ואפשר לרמוז בין רגליה כרע נפל שכב הכונה בין רגליה כרע אבל נפל שכב שהי"ל נפילה שכב בגימטריא בשידה עם הכולל ועל פי מ"ש דמחצה וחלפה רקתו להוציא ניצוצי הקדושה שבראשו ומאלו הניצוצות יצא רבי עקיבא אנהירנהו לעיינין דאין הכונה שבא עליה ומשם יצא רבי עקיבא וכמו שנראה מדברי הרמ"ע ז"ל אלא מניצוצות שבראשו שהוציאה יעל והניצוצות עלו לשכינה ואח"כ באו דרך גבר ותנוח דעתנו בקושיא הנזכר. ועתה נבא לרמוז בקראין אוהבי ה' שנאו רע אוהבי ה' כגון יעל שנאו רע טובתן של רשעים רעה היא אצל הצדיקים כמ"ש ביבמות דף ק"ג על יעל ולא תסבור שבא עליה לז"א שנאו ר"ת שידה נזדמנה אצלו ושכב. שומר נפשות חסידיו מיד רשעים יצילם כגון נפש רבי עקיבא שהיה בסיסרא הקדוש ברוך הוא מצילם ומוציאם לאור ולא תסבור שבא סיסרא על יעל לז"א מיד רשעי"ם בגימטריא יעל בראשו עם הכולל דיעל הוציאה מראשו של סיסרא ניצוצי הקדושה ומשם יצא ר' עקיבא. וס"ת אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה ס"ת ר' עקיבא כמשז"ל. וגם זרע לצדיק גימטריא בראשו עם ב' כוללים א"נ אור שגנזו הקב"ה לצדיקים לעתיד לבא ולישרי לב הענוים כאמור שמחה שבעבורם באה הגאולה כמ"ש לשאר עמו דמשים עצמו כשיריים. א"נ אור זרע אותיות עזר שהתורה נמשלה לאשה לצדיק והיא אשת חיל ברוחניות והיא עוזרת בכל ולישרי לב הענוים שמחה שמכוונים לאמת כמ"ש גבי ב"ה א"נ במאמר זהר כ"י דכל זיווג לשם שמים מוליד בג"ע ואח"כ רואים אותם ואומרים מי ילד לי את אלה וכו' וז"ש אור זרוע בגן עדן לצדיק ולישרי לב איש ואשה שזכו שמחה בראות ילדיהם:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך